Lomnice nad Lužnicí - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Příspěvek na bydlení

3. Pojmenování (název) životní situace

Příspěvek na bydlení

4. Základní informace k životní situaci

Příspěvek na bydlení přispívá ke krytí nákladů na bydlení rodinám či jednotlivcům s nízkými příjmy.
Poskytování příspěvku podléhá testování příjmů rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považuje i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Na příspěvek na bydlení má nárok vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě přihlášen k trvalému pobytu.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Základní podmínkou pro nárok na tuto dávku je podmínka trvalého pobytu a bydliště na území České republiky oprávněné osoby a osob společně s ní posuzovaných. Podmínku trvalého pobytu na území České republiky může v odůvodněných případech prominout Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Příspěvek na bydlení je poskytován, pokud 30 % (v Praze 35 %) rozhodného příjmu v rodině nestačí k pokrytí nákladů na bydlení a zároveň těchto 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny je nižší než příslušné normativní náklady na bydlení stanovené zákonem. Přitom nárok na dávku nezávisí na tom, zda jde o byt nájemní, družstevní nebo v osobním vlastnictví, či o bydlení v rodinném domě.
U příspěvku na bydlení je okruh společně posuzovaných osob stanoven zcela jinak, než u ostatních dávek státní sociální podpory. Společně jsou posuzovány všechny osoby, které jsou v předmětném bytě hlášeny k trvalému pobytu. Podmínku hlášení k trvalému pobytu v předmětném bytě nelze prominout. Přitom není podstatné, zda všechny tyto osoby žijí ve společné domácnosti.
Nárok na dávku může být uplatněn 3 měsíce zpětně od měsíce, za nějž náleží.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Podejte písemnou žádost o příspěvek na bydlení na předepsaném formuláři (na originálním či z internetových stránek vytištěném tiskopisu, příp. elektronicky, pokud vlastníte certifikát pro elektronický podpis) na příslušný úřad.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Obraťte se na Úřad práce České republiky - krajskou pobočku, resp. kontaktní pracoviště, dle místa vašeho trvalého pobytu.

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Na úřadě předložte:
  • žádost o příspěvek na bydlení, a to se všemi potřebnými přílohami, jejichž seznam naleznete na konci žádosti,
  • průkaz totožnosti,
  • nájemní smlouvu, nebo doklad o tom, že byt je užíván na základě vlastnictví nemovitosti (např. kupní smlouva, výpis z katastru nemovitostí),
  • rodný list u dětí do 15 let.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

 

Formuláře jsou k dispozici v tištěné podobě na příslušném úřadu nebo ke stažení, příp. elektronickému podání, na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí:

 

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty jsou řešeny v souladu s platnými předpisy

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Mezi další účastníky patří osoby společně posuzované.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

  • Písemný souhlas všech společně posuzovaných osob k ověřování údajů uvedených v žádosti o dávku státní sociální podpory, popř. ke zjišťování těchto údajů.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

"Žádost o příspěvek na bydlení" můžete podat elektronicky, vlastníte-li certifikát pro elektronický podpis, prostřednictvím internetových stránek Ministerstva práce a sociálních věcí.

28. Popis byl naposledy aktualizován

05.11.2024

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.